26.11.14

Suitsust priiks!

Meie kooli 7. klass osaleb sel õppeaastal konkursil "Suitsuprii klass". Selle raames toimus täna infotund 5.-9. klassi õpilastele, kus õpetaja Anneli Mangluse juhendamisel vesteldi suitsetamise põhjustest, tubakatoodete kahjulikkusest tervisele ning jõuti arusaamisele, et tegelikult pole suitsetamine üldse lahe.

Illustratiivse materjalina näidati fotosid ja videoklippe sellest, missuguseks muutub pikaaegse suitsetaja välimus ning missugune näeb välja kopsuvähki põdev inimene oma eluõhtul. Need fotod panid nii mõnegi teemasse esialgu üleolevalt suhtunud õpilase järele mõtlema.

Infotund lõppes viktoriiniga ja suitsetamisvastase plakati joonistamisega. Eelnevalt olid õpilased kirjutanud ka kirjandeid, jutte ja luuletusi teemal "Noored ja suitsetamine".

Soovime 7. klassile edukat osalemist konkursil!

Huvitavat ja mõtlemapanevat infot suitsetamise kohta võid leida SIIT ja SIIT.

Kui soovid näha, kuidas tubakas muudab inimese välimust, võid külastada lehekülge Tobacco Body.


5.-7. klassi õpilaste luuletused

Sa ära suitseta ka siis,
kui on tuju halb.
On suitsumehel kopsud mustad,
halb hingeõhk
ja närtsin’d nahk.
Sa raha suitsu peale ära raiska,
sest nikotiin võib sinu tappa!
Sa sigaret eest omal võta
ja hoopis pulgakomm
poest osta!
Valerija ja Reivo


Suitsumees on paha mees,

suitsumees on mürgi sees.
Sigaretid väga kallid,
kallimad kui nätsupallid.

Püüa suitsust loobuda,
ära suitsust hooli sa!

Siis saad rohkem sporti teha,
kaasa töötab terve keha.
Siis sa oled palju tervem,
elad hoopistükkis kauem.
Kevin G ja Kevin K


Lapsed, noored, ärge suitsetage!
Suits teeb sulle paha,
pane see jutt oma kõrva taha!
Kopsud, maks ja muu –
halva lõhna saab ka sinu suu.
Ela ilma suitsuta,
siis on
elu ilus ja tervis korras,
täpselt nagu Norras!
Kadri



Suitsetada ei tohi,

muidu varsti on
sul tarvis kopsurohtu.
Kui sa ei tee suitsu,
siis elad kauem ja
ei ole nikotiini ori.
Kalmer ja Kaido


Suitsetada ei tohi –

see ei ole kopsurohi.
Mõni arvab, et see on hea,
aga mõnel on see üle pea.
Kui sa ei suitseta,
on meel sul korras
ja tervis hea!
Mariina


Ära parem suitseta –

suitsetamine võib tappa.
Peeneks teeb ta veresooned,
kopsumaht saab otsa ka.

Nahk sul kiiresti vanaks jääb,
ise toas kängu jääd.
Luud sul hõredaks jäävad ja
murduvad kui sulg.

Lõpuks lõigatakse käed ja
ongi siis lõpp käes,
kui nii edasi läheb.

Jäta suitsetamine juba siis,
kui sul on alles käed.
Madis


8.-9. klassi õpilaste mõtteid suitsetamisest
Noored suitsetavad, et olla lahedad või saada mingit head tunnet natukeseks. Nad hakkavad tihti suitsetama tänu oma sõpradele või vanematele, kes samuti suitsetavad. Noore inimese jaoks pole erilist valikut. Kui su sõbrad suitsetavad ja nad tahavad, et ka sina suitsetaks, on vaid kaks võimalust: kas hakkad sinagi suitsetama või otsid endale uued sõbrad.

Suitsu on väga kerge kätte saada, noored leiavad alati kellegi, kes ostavad nende eest sigarette – kas joodikud või teised täiskasvanud inimesed. Vahepeal annavad ka emad-isad neile suitsu. Osades Eesti väikepoodides müüakse ka alaealistele suitsu.


Sigarette on igal pool kerge kätte saada, erilist vahet pole, kas elad maal või linnas. Linnas on selle jaoks salakauba müügikohad või teatud isikud, kes ostavad väikese tasu eest noortele sigarette. Maal väga salakauba müüjaid ei leidu. Selle jaoks on joodikud, kes ostavad sigaretipaki mõne suitsu eest.


Suitsetamine on muutnud paljude noorte elu. Päevakavasse lisanduvad suitsupausid. Hommikut alustatakse suitsuga. Ei käida enam huviringides, vaid käiakse parkides suitsetamas, joomas ning oma valju ja kõrvulukustavat muusikat laskmas.


Noored suitsetavad tavaliselt seal, kus keegi neid ei näe, näiteks kusagil bussijaamas või vanas mahajäetud hoones. Kõige rohkem, kes noortest suitsetavad, on poisid. Suitsu on proovitud juba põhikoolis ja paljud on hakanudki suitsetama.


Ma arvan, et noored suitsetavad sellepärast, et neile meeldib suits ja nad tahavad ägedad välja näha, kuigi mina arvan, et suitsetajad ei ole ägedad või lahedad.


Noored suitsetavad peamiselt sellepärast, et neil on igav. Tahetakse olla lahedad ning rohkem silma paista. Nad võivad alustada oma sõprade eeskujul, kes suitsetavad, või on neil lihtsalt uudishimu proovida esimest sigaretti. Esimesele järgneb tihti teine ja nii jäädaksegi tavaliselt sõltuvusse.


Suitsetamine on noorte seas väga populaarne. Ma arvan, et noored suitsetavad peamiselt sellepärast, et igavus tapab. Vanemad suitsetavad tihti ja ka noortel tuleb isu proovida. Samuti on noortele tubakatooted väga kergesti kättesaadavad: poe juures istub alatihti joodikuid; kui raha on olemas, siis ei ole ka probleemi – mõni lahke onu leidub alati, kes noorele sigaretipaki ära ostab.


Ise ma 
olen suitsu proovinud, aga mulle see eriti ei meeldinud. See on lihtsalt aja, raha ning tervise raiskamine. Suitsetamine tekitab sõltuvust ja sellest on raske vabaneda.

Suitsetamine on kahjulik tervisele mitmel moel, see põhjustab kopsuvähki ja teeb kopsumahtu väiksemaks, suureneb insuldi oht ja võib veel mitmeid vähke tulla. Suitsetamine põhjustab luude hõrenemist ja veel rikub kallist tervist, mida pärast enam tagasi ei saa.


Minu enda kokkupuude sigarettidega on olnud väike, kuna olen proovinud ja teinud umbes kaks-kolm sigaretti. Ma ei ole suitsetaja, kuna mulle ei paku selline tegevus naudingut ning mu lühike elu on mulle armas.


Ma ei arva suitsetajates midagi, ise nad rikuvad sellega oma tervist. Mina ise ei suitseta, aga olen suitsu proovinud – mulle see ei meeldinud.


Olen oma peres ainuke, kes on suitsetamist küll proovinud, kuid edaspidi tegema pole hakanud. See ei ole mulle meelepärane. Mind isiklikult ei häiri, kui teine inimene suitsetab, aga kui ta puhub mulle seda mürki näkku või ilmub kuskilt suitsuhaisuga minu juurde, siis püüan eemale minna, et teisele mitte halvasti öelda.


Minu sõpruskonnas teeb üks sõber suitsu, aga ta ei suitseta kogu aeg – ainult siis, kui on vihane või närvis. Mina olen suitsu ainult proovinud. Mulle meeldib suitsulõhn, kuid suits ise mitte.


Mina ise olen suitsu proovinud ja suitsetan ka praegu natuke. Alustasin uudishimu pärast, ei tahtnud ju sõpradele alla jääda. Vanematel vedelesid varem igal pool suitsupakid, mõtlesin, et proovin ka järele. Ükskord siis võtsingi ühe sigareti ja läksin õue kimuma. Alguses köhisin, hiljem juba harjusin. Esialgu tegin päevas nii kaks kuni kolm suitsu, pärast aga juba terve paki. Isiklikult olen suitsetamisega võidelnud, olen vastu pidanud isegi kaks kuni kolm nädalat, aga alatasa tuleb jälle isu peale. Nüüdseks olen sellest pahest peaaegu lahti saanud ega taha ise ka enam eriti suitsetada.


Ma tean, et suits rikub mingil määral tervist. Võib juhtuda, et inimene ei saa tavalisest sigaretist enam midagi ja hakkab hoopis suitsetama kanepit, mis õnneks ei ole nii kergesti küll kättesaadav ega odav. Suitsetad ühe
jointi ja pärast on hea olla, kuid see on tervisele väga ohtlik. Suitsetamine võib viia tõsisemate sõltuvusteni.

Suitsetamine kahjustab rängalt kopse ja muid organeid – sellepärast tulekski suitsetamine maha jätta, et mitte saada kopsuvähki ja muid haigusi ning mürgitusi. Noored ei saa alguses suitsu kahjulikkusest aru, kuid kui neil on täiskasvanuna kopsuvähk ja muud haigused kallal, mõtlevad nad tagantjärgi, miks nad pidid küll suitsetama.


Mina kui mittesuitsetaja olen rahul, et ei tarbi seda kraami, sest nii hoian raha kokku, samuti ei pea ma muretsema, kust sigarette saada. Mis kõige tähtsam, ma ei riku oma tervist. Kedagi teist ma käskima või keelama ei hakka – igaüks peab ise otsustama, kas ta tahab suitsetada või suudab loobuda!


Meie ise saaksime ka oma sõpru aidata suitsust loobuma. Me võiksime kutsuda sõbra kuskile, kus ta oleks palju aega suitsust eemal; läheksime temaga sporti tegema – see viiks ta mõtted suitsust eemale. Kui ta on vähe aega suitsetanud, siis on seda kõike lihtsam teha, aga kui ta on kaua aega suitsetanud, võib see keeruliseks muutuda. Aidata saab ainult neid, kes seda ise tahavad!


Suitsetamise vastu võitlemine peaks olema range. Suitsetamise jaoks peaks mingi eriloa välja mõtlema, nagu autojuhiluba või midagi, ja selle loa tegemine maksaks palju raha. Ainult siis saaks suitsu osta, kui seda luba näitad ja ostjal peab üle kahekümne eluaasta olema.


Kõige kindlam viis loobumiseks – sa pead ütlema „Ei“, kui sulle pakutakse suitsu või kui sind sunnitakse suitsetama. Kui keegi hakkab sinu juuresolekul suitsetama, ütle talle, et sa ei soovi, et sinu juuresolekul suitsetatakse, sest suitsetamine pole äge.

Kommentaare ei ole: